Před změnou, která přišla v polovině roku, se při poplatku za přihlášení držitele motorového vozidla přihlíželo k jeho věku, který byl jedním z důležitých faktorů ve vzorci. To vyhovovalo více majitelům starších motorových vozidel, kteří díky tomuto vzorci platili nižší poplatky při stejném výkonu jako majitelé novějších.
Od 1. července se věk vůz v úvahu vůbec nebere, naopak, zavádí se tzv. . ekologický koeficient, který může snížit základní poplatek podle výkonu motoru.
Pro auta s výkonem motoru do 80 kW je základní sazba poplatku 33 Eur. Pokud máte vozidlo s motorem o výkonu od 80 do 90 kW, tak je částka 60 Eur. Při výkonu od 90 do 100 kW je základní částka 90 Eur, od 100 kW do 110 kW je to 120 Eur.
Mnohem více však už zaplatí majitelé motorových vozidel s výkonem od 110 do 125 kW, kde je základní poplatek 200 Eur. Při výkonu od 125 do 140 kW je sazba ještě vyšší a to až 300 Eur. Mnohem více si musí připravit motoristé s výkonnějším vozidlem, pokud má motor výkon od 140 do 155 kW, pak je základní sazba poplatku 500 Eur.
Pokud jste se zatím stále nenašli ve správné kategorii, čtěte dále. Pro motor s výkonem od 155 do 170 kW je základní sazba až 700 Eur. Pro motor s výkonem 170 až 210 kW je to 900 Eur a pro výkon nad tuto hranici je to rovných 1000 Eur.
Zmíněná základní sazba, která vychází z výkonu motoru v kW, je následně ovlivněna specifickým faktorem a to je ekologický koeficient vozidla.
Tento koeficient má několik tříd, přičemž nejnižší koeficient mají vozidla starší 40 let od data první evidence a to bez ohledu na to, jaké mají palivo. Pro tato vozidla platí koeficient 0,1, který násobí zmíněnou základní sazbu.
Naopak, nejvyšší koeficient mají vozidla, která mají jako datum první evidence starší 31.12.1996. V jejich případě je koeficient 1,0, čili takové vozidlo platí plný poplatek podle své výkonnostní třídy. Jedná se o vozidla, která jsou zařazena do první emisní normy Euro 1/I. Právě emisní normy odstupňují zmíněný koeficient.
Vozidla v normě Euro 2/II, čili s datem první evidence od 1.1.1997 do 31.12.2001, mají koeficient již nižší a to 0,8. Ještě nižší koeficient platí pro vozidla s datem první evidence od 1.1.2002 do 31.12.2006, kde je jejich koeficient jen 0,7.
Ještě nižší koeficient a to 0,6 mají vozidla spadají pod emisní normu Euro 4/IV, čili s datem první evidence od 1.1.2007 do 31.12.2011. Ty s datem první evidence od 1.1.2012 do 31.8.2016 mají koeficient 0,5 a vozidla s datem od 1.9.2016 do 31.8.2020 koeficient 0,45. Všechna novější vozidla mají koeficient 0,4.
V případě elektromobilů nedochází naštěstí k žádné změně a stát se výhodnějším poplatek snaží i nadále motivovat motoristy k jejich zakoupení.
Zápis držitele takového motorového vozidla, jehož jediným zdrojem energie je elektřina, čili jde o čistý elektromobil, je nadále v částce 33 Eur. Tento poplatek zahrnuje zápis do evidence vozidel v České republice is provedením úprav v dokladech a to včetně vydání těchto dokladů. Změny ale přišly pro vozidla označená jako hybridy.
Máte-li vozidlo s pohonem na vodík nebo kombinací jiného paliva ve spojení s technologií Plug-In Hybrid, je nově poplatek za zápis držitele vypočten jako 20 % ze základní částky, která se vypočítá podle výkonu motoru v kW.
Na rozdíl od minulosti se tak zrušily původní slevy z poplatku, které bylo možné získat i pro auta s pohonem na LPG, CNG nebo pokud šlo o tzv. mild-hybridy. Na druhou stranu, některé poplatky se snížily, i když jde o velmi specifické situace. Jedním z nich je poplatek za zápis držitele motorového vozidla z kategorie ZTP.
Až o 50 % se tak snížil poplatek pro motoristy, kteří byli držiteli průkazu fyzické osoby s těžkým zdravotním postižením nebo průkazu fyzické osoby s těžkým zdravotním postižením s průvodcem. Tato změna tak motoristy potěšila.
Změnám v poplatcích souvisejících s úkony na dopravním inspektorátu ale nemusí být konec. Stát totiž připravuje další zvýšení, které se dotkne tabulek s evidenčním číslem , konkrétně jejich vydávání. V některých případech bude zvýšení na první pohled kosmetické, ale i tak citelné a to obzvlášť tehdy, potřebujete-li tabulek více.
Chystaná změna zvyšuje v první řadě poplatek za vydání standardní tabulky s evidenčním číslem a to ze současného poplatku 16,5 Eur na poplatek 25 Eur.
Jednu tabulku s evidenčním číslem však má pouze motocykl nebo přípojné vozidlo, všechna ostatní vozidla musí mít takové tabulky dvě, čili zvýšení poplatku běžného motoristy určitě zabolí. Zde však zvyšování poplatků nekončí.
Zvyšuje se i částka za vydání zvláštní tabulky s evidenčním číslem a to z původního poplatku 33 Eur na rovných 50 Eur. I v tomto případě je třeba si vynásobit částku dvakrát za dvě tabulky. Ještě výraznější zvýšení pocítí motoristé, kteří tabulky ztratí, protože zatímco dosud stál duplikát 66 Eur, nově stoupne až na 100 Eur.
Ti z vás, kteří by chtěli mít „espézetku“ podle vlastních představ, si musí připravit ještě vyšší sumu. Cena volitelné tabulky s evidenčním číslem se totiž zvýší ze 165,50 Eur až na 250 Eur. Pro běžné vozidlo tak je třeba počítat s částkou až 500 Eur.
zakoupené na runder.cz 30.10.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024